„Električka má v Bratislave vlastné trate, čo môžeme považovať za luxus,“ hovorí dopravný inžinier

Električka je z pohľadu kapacít, teda schopnosti dopraviť čo najväčší počet ľudí, najlepší dopravný prostriedok pre Bratislavu. Po dokončení jej predĺženia až do Slnečníc bude mimoriadne atraktívna aj pre obyvateľov tejto novej časti Petržalky.

Publikované

V Slnečniciach sa za posledné obdobie roztrhlo vrece s novinkami. Pokračujeme v budovaní parku v Zóne mesto, dokončujeme projekt UNIQ v Zóne viladomy a v neposlednom rade sme rozbehli projekt Slnečnice Nad mestom, ktorý do našej štvrte prinesie novú architektúru a najmä jedinečné výhľady na Rakúsko, Bratislavský hrad a centrum. Zároveň sa v Petržalke začala výstavba električkovej trate, po ktorej sa čoskoro aj vy dostanete pohodlne do centra.

O tom, čo prinesie Slnečniciam, ale aj celej Petržalke, sme sa rozprávali s Ing. Vladimírom Mikušom, dopravným inžinierom.

Prinesie predĺženie električkovej trate pre Slnečnice, ale aj celú Petržalku zásadnú zmenu?

Bez zaváhania áno. Električka je z pohľadu kapacít, teda schopnosti dopraviť čo najväčší počet ľudí v danej chvíli, najlepší dopravný prostriedok pre Bratislavu. Nijaký lepší nemáme ani v rámci verejnej dopravy. Som si istý, že po dokončení jej predĺženia až do Slnečníc bude mimoriadne atraktívna aj pre obyvateľov tejto novej časti Petržalky.

Električka bude mať zastávku priamo v Slnečniciach, vďaka čomu bude mať táto časť jednu z najlepších dopravných obslužností verejnou dopravou.

V čom vidíte jej hlavné výhody nielen pre Slnečnice?

Nielen v tom, že bude mať zastávku priamo v Slnečniciach, vďaka čomu bude mať táto časť jednu z najlepších dopravných obslužností verejnou dopravou. Električka má v Bratislave vlastné trate. Nie každé mesto má ten luxus, že električka má takmer v plnom rozsahu vlastné teleso. V mnohých mestách ich zdieľa s inou verejnou, ale často aj individuálnou dopravou.

Treba si uvedomiť, že autobusová a trolejbusová verejná doprava v Bratislave, aj keď má čiastočne vyhradené pruhy, takúto výhodu svojim cestujúcim v plnej miere nemôže dať.

Zo Slnečníc do centra to nová električka zvládne za 15 minút

Zo Slnečníc do centra to nová električka zvládne za 15 minút

Už o pár rokov sa električkou bude dať pohodlne odviezť aj do Slnečníc. Ako sa vyvíjala jej história, aký je súčasný stav a čo môžeme očakávať v najbližších rokoch? Porozprávali sme sa s Petrom Válkym, riaditeľom odboru dopravnej integrácie v spoločnosti Bratislavská integrovaná doprava, a. s. 

Čítať viac

Ak sme pri výhodách električiek oproti autobusom, v čom ich ešte vidíte ako dopravný inžinier?

Jednak v už spomínaných kapacitách, teda v počte cestujúcich, ktoré vie prepraviť. Ale najmä kvôli jej nezávislosti od aktuálnej dopravy na cestách. Ak je niekde dopravná nehoda alebo dopravná zápcha, električka nie je obmedzená.

Treba oceniť, že v minulosti všetky vedenia mesta zachovali tradíciu vlastnej vyhradenej, s inými dopravnými systémami nezdieľanej trate. Tak, ako dnes majú obyvatelia v Ružinove či Dúbravke možnosť prepraviť sa do iných častí mesta, bude ich mať vďaka električke aj Petržalka a Slnečnice.

Môže to znamenať, že aj obyvatelia Slnečníc nebudú potrebovať druhé alebo možno aj prvé auto?

Pozrite sa napríklad na Karlovu Ves a dochádzanie z nej po nábreží, ak sa potrebujete dostať napríklad do centra. Choďte ráno autom po nábreží a stojíte v zápche, električka ide okolo vás. To isté platí, aj keď idete z Rače, na Račianskej ulici v aute stojíte a hýbete sa krokom, zatiaľ čo električka ide podľa stanoveného grafikonu. V Petržalke je nedostatok kapacít ciest extrémne vidieť na mostoch. To je výhoda vlastnej trate električky, ktorú nemá žiadna iná doprava. Otázka druhého, či dokonca prvého auta v domácnosti je zložitejšia v celkovom kontexte riadenia mobility a samotná električka ju zásadne neovplyvní.

Ja som presvedčený, že atraktivita súčasnej krátkej petržalskej radiály výrazne vzrastie už po jej predĺžení.

Pomôže to atraktivite verejnej dopravy v Bratislave?

Ja som presvedčený, že atraktivita súčasnej krátkej petržalskej radiály výrazne vzrastie už po jej predĺžení. A teraz si predstavte, že sa dokončí to, o čom sa tu v poslednej dobe veľa hovorí, a už sa tomu aj prispôsobil územný plán. A to je vybudovanie električkovej trate Pribinova – Košická – Miletičova.

V čom by toto mohlo zásadne zatraktívniť električkovú dopravu?

Dnes sa dostanete električkou z Petržalky na Šafárikovo námestie, a ak potrebujete, aj ďalej po Štúrovej ulici. Už to je výborné, nestojíte v aute na moste, na preplnených križovatkách za mostami. Ale po dokončení trate Pribinova – Košická – Miletičova sa dostanete omnoho rýchlejšie na Nivy a ďalej, keďže tu bude môcť električka to, čo v Starom Meste nemôže - ísť rýchlejšie.

Bývanie v Slnečniciach už čoskoro povýšime na novú úroveň

Bývanie v Slnečniciach už čoskoro povýšime na novú úroveň

Súčasní obyvatelia Slnečníc sa nemusia obávať zatienenia bytov. Riešenie projektu Slnečnice Nad mestom od architektov z ateliéru Compass je na míle vzdialené od výstavby masívnych blokov. Slnečné lúče budú pomedzi budovy počas dňa postupne prechádzať v rôznych uhloch.

Čítať viac

Čiže z Petržalky až kam?

Vo svojej podstate až do Ružinova či na Zlaté piesky, a to podstatne rýchlejšie ako dnes.

Ing. Vladimír Mikuš je dopravný inžinier, ktorý sa rôznymi aspektami rozvoja dopravy zaoberal na Útvare dopravného inžinierstva hl. m. SR Bratislavy, v Dopravnom podniku Bratislava a aktuálne v spoločnosti DI CONSULT.