Dve Slovenky s plánom a talianska kvalita lodičiek. Ako sestry Kandalové vybudovali vlastnú značku

Majka a Ľudka sú sestry zo Slnečníc, ktoré minulý rok v júni vstúpili na módny trh s vlastnou značkou lodičiek a doplnkov k nim. Opustili stabilné zamestnania, aby naplnili víziu kvality a pohodlnosti bez kompromisov v dizajne a elegancii topánky.

Publikované

Sestrám Kandalovým v ponuke lodičiek dlho chýbala kombinácia krásy a pohodlnosti. Rozhodli sa, že to zmenia, a dali sa na neľahkú podnikateľskú cestu vlastnej značky SEGRI Identity, ktorú od začiatku stavali tak, aby bola autentická a odrážala ich osobnosti.

Dnes sú Majka a Ľudka manažérkami, návrhárkami, PR oddelením, upratovačkami, poštárkami aj skladníčkami. Porozprávali nám, ako nápad vznikol, ako hľadali vhodného výrobcu, ktorého napokon našli v Taliansku, a podelili sa aj o tipy pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky.

Kto sú sestry Kandalové a ako váš životný príbeh vyústil do založenia vlastnej značky lodičiek?

Majka: Sme dve sestry, medzi ktorými je vekový rozdiel sedem rokov. Nad založením vlastnej značky sme rozmýšľali už naozaj dlho. Naša mamina má umelecké vlohy, veľmi rada kreslí a už od malička mala vzťah k módnemu dizajnu. Zvykla sebe aj iným ženám navrhovať vlastné šaty na plesy, svadby a podobne. Keď sme vyrastali, chodil k nám celý okres, takže módu sme mali stále okolo seba.

Myšlienka na vlastnú značku prišla asi v roku 2017, keď sme sedeli u nás doma v Slnečniciach na gauči, pili sme „prosečko“ a Ľudke som sa zdôverila s myšlienkami o tom, aké fajn by bolo mať topánky, v ktorých sa dajú striedať komponenty na viacero spôsobov.

Ľudka: Veľmi ma to nadchlo, ale zabudla som na to. Zhruba raz za pol roka som si však na to spomenula, hlavne v ťažších chvíľach v práci. Robila som v reklamnej brandži a už som pomaly cítila, že to pre veľa stresu nedávam a že ma to prestáva baviť. Stále som sa vracala k topánkam.

Majka: Mne sa myšlienka tvoriť vlastné vysnívané lodičky páčila, ale nemala som na to odvahu. Mala som nápady, ale mala som aj stabilnú prácu v advokácii. Zlom prišiel až počas pandémie, keď bola Ľudka pred vyhorením v práci a ja som bola na materskej dovolenke. Ľudka mala zároveň menej práce, lebo firmy na začiatku pandémie ako prvé škrtali náklady na reklamu, a tak sa naskytol ideálny čas niečo začať.

Chceli sme jednoducho kvalitu. Chceli sme, aby topánky nielen pekne vyzerali, ale aby boli aj pohodlné.

Ako ste vlastne začali?

Ľudka: Ja som ešte počas práce po večeroch začala robiť prieskum o výrobe topánok. Hľadala som výrobcov a spôsob, ako sa k nim dopracovať. Tušili sme, že to nebude ľahké, pretože sme boli neznáme a talianski výrobcovia na nás budú pozerať zhora.

Deň za dňom, každý večer aj do polnoci som skúmala a pripravovala dáta a argumenty. Napokon trvalo trištvrte roka, kým sme našli vhodného výrobcu. Najskôr sme chceli vyrábať na Slovensku alebo v Česku, ale ukázalo sa, že to je absolútne bez šance – nikto sa tomu nevenuje. Tak sme sa vydali do zahraničia. Kontaktovala som Chorvátsko, Taliansko, Nemecko, Španielsko. 

Bolo naozaj ťažké nájsť niekoho, kto by nám vyhovoval. To znamená, že by vedel jednak vypracovať topánky, aké chceme, plus by nám vedel zabezpečiť logá na škatule a kompletný servis okolo. Problémom bola aj jazyková bariéra: našli sme výrobcov v Taliansku, ale nevedeli po anglicky.

Bolo to veľmi ťažké, ale napokon sa to podarilo práve v Taliansku, ku ktorému máme obe srdcový vzťah. Zrodil sa tam celý obuvnícky priemysel a vyrábajú tam mnohé svetové značky. Napokon bolo jasné, že to je najlepšia voľba.

Majka: Chceli sme jednoducho kvalitu. Chceli sme, aby topánky nielen pekne vyzerali, ale aby boli aj pohodlné. A to oni v Taliansku vedia.

Vaša vízia o lodičkách by sa teda dala zhrnúť ako kvalita, pohodlnosť a variabilita?

Ľudka: Áno, to je identita, ktorú sme si postupne vytvárali. Chceli sme mať od začiatku jasné, ako budeme po príchode na trh vyzerať, komunikovať a čo budeme komunikovať. Pomohlo, že Majka je právnička a ja som robila v reklamke na kreatívnom oddelení, čiže ja som začala robiť branding a Majka pripravovala obchodné zmluvy, iné dokumenty a podobne.

Fyzioterapeutka: Väčšina ľudí príde k fyzioterapeutovi až vtedy, keď je už veľmi zle

Fyzioterapeutka: Väčšina ľudí príde k fyzioterapeutovi až vtedy, keď je už veľmi zle

Mnohé zdravotné problémy súvisia s chrbticou, aj keď na prvý pohľad by sme to nikdy nepovedali. O tom, ako môže skúsený fyzioterapeut pomôcť človeku, nad ktorým zlomili palicu aj lekári, nám viac prezradila PhDr. Miriama Šinglerová, odborná garantka, CEO, vedúca fyzioterapeutka a zakladateľka centra AMBIO Rehabilitačného centra v Slnečniciach.

Čítať viac

Ako ste sa dostali k názvu Segri Identity?

Ľudka: Chceli sme niečo medzinárodné, hrali sme sa s taliančinou, angličtinou, skúšali sme kadečo. Po dvoch mesiacoch mi napadlo, že veď my sme segry, tak zmeňme ypsilon na mäkké i a bude to trochu potaliančené. A nech sa na nič nehráme, spravíme to pre náš trh, a keď sa povie „segri“, tak sa bude vedieť, že to sme my dve.

Celú komunikáciu sme chceli zastrešiť tým, že sme segry. Aj svoje topánky voláme „segrinky“, lebo sme boli vychovávané tak, aby sme spolu držali a navzájom si pomáhali. Cez svoju značku hlásame myšlienku o vážení si najlepších kamošiek či súrodeneckých vzťahov. Aj do budúcna chceme mať kampane so známejšími sestrami alebo kamoškami.

Chceme vyvážiť dôraz na „ja-ja-ja“ individualizmus, ktorý sa dnes vo veľkom hlása. Je nám to prirodzené. Robíme to také, aké sme. Nešpekulujeme.

Aj svoje topánky voláme ‚segrinky‘, lebo sme boli vychovávané tak, aby sme si pomáhali.

Prečo ste si vybrali práve lodičky? Čo nového na trh s nimi prinášate?

Majka: Ja som veľká maniačka na topánky a mám veľmi rada lodičky. Lenže dnes je veľký problém nájsť topánky, ktoré sú aj pohodlné, aj zároveň pekné. Väčšinou majú tie naozaj pekné opätok vysoký od 10 cm a ja v tom neviem chodiť. Takže som síce mala nakúpené topánky, aké sa mi páčia, no vždy som v nich vydržala len dve hodiny a tancovala bosá. Pri nižších topánkach som zas nebola spokojná s dizajnom, a tak som trpela v tých vysokých. To sme sa rozhodli riešiť.

Ľudka: Málo výrobcov si uvedomuje, že pre veľa žien nie je 10-centimetrový opätok problém, ale treba si uvedomiť, pri akom čísle nohy je ešte znesiteľný. Noha tridsaťpäťka taký opätok na rozdiel od napríklad štyridsiatky neustojí – preklopí vás, nefunguje tam geometria a klenba je pod takým uhlom, že je takmer nemožné chodiť.

Aby bola topánka pohodlná, musíme ísť pri nižších číslach aj k nižšiemu opätku, napríklad 8,5-centimetrovému. Toto je pri topánkach nesmierne dôležité a myslím si, že si to málokto uvedomuje. Naše opätky sa preto zväčšujú a zmenšujú podľa čísla topánky.

Robíme to také, aké sme. Nešpekulujeme.

Prešlo vaše podnikanie po nájdení vhodného výrobcu nejakými väčšími výzvami?

Ľudka: Taliani uprednostňujú osobný kontakt, takže po výmene prvých mailov sme sa stretli osobne. Boli síce veľmi milí, ale zo začiatku nás skúšali. Dosť nám v tomto pomohol covid, keďže mali menší odber, čo vidíme ako jeden z dôvodov, pre ktorý nás k sebe zobrali. Ale muselo to byť komické, dve dievčatá s nápadom zo Slovenska bez predošlej skúsenosti…

Majka: … dve dievčatá ledva meter šesťdesiat, chudé, autorita žiadna. Tí chlapi na nás len pozerali, čo tak asi môžeme chcieť.

Ľudka: Pomohlo, keď som odoka odhadla výšku opätku a opravila výrobcu. Nešlo o desať-, ale sedemcentimetrový. Potom som ukázala znalosti, keď sme sa rozprávali o švoch: aj drahé dizajnérske značky majú okrem šva vzadu aj jeden z vnútornej strany lodičiek, no to my nechceme. Takéto lodičky sa šijú z odpadkov kože a skutočne elegantná lodička má mať len zadný šev. Taliani to zobrali ako znak, že viem, o čom hovorím, a vtedy aj zmenili tón reči.

Majka: Taliani navyše cez leto nerobia. Stane sa, že ak chcete napríklad jarnú kolekciu, môže prísť až v júni. Potom sa stalo, že nám prišli topánky v úplne iných farbách napriek tomu, že sme želané farby pri nich presne vybrali a označili. Aj sme si poplakali, keď sme ich rozbalili, tak sa nám nepáčili. Našťastie nám napadlo skúsiť tie topánky farebne pofŕkať. Začali sme skúmať farby na kožu, skúšali sme prototypy, ako to urobiť a koľko to vydrží. A dnes sú najpredávanejšie.

Dve dievčatá ledva meter šesťdesiat, chudé, autorita žiadna. Tí chlapi na nás len pozerali, čo tak asi môžeme chcieť.

Žijeme časy rýchlej módy a lacného tovaru a vaše lodičky sú predsa len vo vyšších cenových reláciách. Verili ste od začiatku, že si nájdu zákazníčky napriek vyššej cene?

Majka: Keďže sme nová značka, chceli sme, aby boli naše ceny stále prijateľné. No vzhľadom na to, že sa lodičky vyrábajú v Taliansku, ide o ručnú výrobu a chceme dbať aj na nejakú dôstojnosť, musíme cenu predsa len držať vyššie. Ale na to, že je vysoká inflácia, energetická kríza a ľudia šetria, funguje predaj celkom dobre.

Ľudka: Je cenová hranica, pod ktorú nemôžeme ísť, aby sme neprerábali. Aj Taliani si držia ceny. Ale myslím si, že na celokožené lodičky vyrábané ručne to sú adekvátne ceny. Do budúcna chceme pôsobiť seriózne a udržať si úroveň.

Šport v meste nie sú len fitká – dá sa to aj vonku a celý rok

Šport v meste nie sú len fitká – dá sa to aj vonku a celý rok

Šport v meste môže byť výzva: nie všade je to blízko do prírody či na športovisko. S osobným trénerom Marekom Olejarom, ktorý pôsobí ako inštruktor skupinového cvičenia v Slnečniciach, sme sa porozprávali o tom, prečo má význam cvičiť vonku a ako začať s tréningmi aj v chladnejšom počasí.

 

Čítať viac

Aj preto sme si povedali, že radšej budeme značku budovať pomaly než začať rýchlymi kampaňami, influencermi a tlačením ceny nadol. Nechceme rýchlo vystreliť, skúsenosti ukazujú, že ak to prepálite na začiatku, rýchlo aj padnete. Čiže udržateľne a stabilne rásť, nech to aj dlhšie trvá, ale chceme to byť my.

Majka: Od začiatku sme čakali, že to bude ťažké, a nepočítali sme ani s tým, že budeme v prvom roku zarábať. Máme však plány expandovať aj do zahraničia, tak uvidíme.

Chceme udržateľne a stabilne rásť, nech to aj dlhšie trvá, ale chceme to byť my.

Máte aj nejaké tipy pre začínajúcich podnikateľov a podnikateľky?

Majka: Základom je dobrý nápad. Dnes je všetkého veľa, trh je presýtený, na čo si pomyslíte, to kúpite. Potom musíte mať kapitál na rozbeh, ako aj podnikateľský plán. 

Obávam sa, že veľa podnikateľov verí, že hneď v prvý rok budú mať ohromné zisky. Ten prvý rok sa však ľudia o vás ešte len dozvedajú, a aj to je stále veľmi malá vzorka. Je preto dôležité vydržať. A ak nemáte kapitál, musíte mať zamestnanie a to znamená prácu po nociach, ale treba vydržať.

Ľudka: Extrémne dôležitá je trpezlivosť. Raz ste dole, raz hore, chcete to vzdať a potom sa zase stane niečo, čo vás vystrelí nahor. 

Majka: Držte si optimizmus a nemajte prehnané očakávania, pretože skončíte s depresiami. Treba stáť nohami pevne na zemi.

Už ste spomenuli, že nápad vznikol na gauči v Slnečniciach. Ako sa vám tu býva?

Majka: Prisťahovala som sa asi pred šiestimi-siedmimi rokmi v rámci druhej etapy. S partnerom sme chceli bývanie blízko mesta a zároveň obklopené prírodou. Radi totiž športujeme, bicyklujeme, korčuľujeme, behávame. Boli sme sa na Slnečnice pozrieť a hneď sme sa do nich zaľúbili. Bez zdĺhavej diskusie sme tu kúpili byt a dodnes sme spokojní. 

Ľudka sa prisťahovala trošku neskôr. A je to krásne, pomáhame si, navštevujeme sa v papučkách.

Ľudka: Pozeráme si do okien, či sme doma. Je to super. Pri prechádzkach sa rozprávame o biznise. Mám to tu veľmi rada. Cítim, že som v meste a zároveň nie. Je to tu príjemne tiché a zároveň mám pocit, že ani nemusím opustiť Slnečnice, ak niečo potrebujem. Je tu všetko: food court, domáce potreby, lekáreň, obchody. 

Najradšej však mám svoj východný balkón, na ktorom zvyknem pozorovať tiché a pokojné rána.

Majka: Ten pocit dobre vystihol môj najlepší kamarát. Keď príde na návštevu, hovorí, že sa cíti ako v dovolenkovom rezorte. Je tu pokoj a pekné prostredie, o ktoré sa komunita stará a zveľaďuje ho.

SEGRI Identity

Sestry Majka a Ľudka Kandalové sú zakladateľky mladej módnej značky SEGRI Identity. Žijú v Bratislave, kde navrhujú elegantné a zároveň pohodlné a kvalitné lodičky. Ich topánky ručne šijú obuvníci v Taliansku. Pri rozbiehaní podnikateľských aktivít obe sestry zúročili svoje dovtedajšie pracovné skúsenosti Majka pracovala ako správkyňa konkurznej podstaty, Ľudka zase pôsobila v oblasti marketingu.