Vyvinuli aplikáciu, aby vedeli, čo sa v ich bytovke deje, dnes ju používa celé Slovensko

Frustrovala ich zaostalosť v správe bytoviek, tak to vyriešili po svojom. Michal, Miro a Diana vyvinuli aplikáciu, ktorá spája susedov a správcov, zlepšuje komunikáciu v dome a prináša pohodlie do hlasovaní či riešenia problémov. Porozprávali sme sa s nimi o tom, ako aplikácia vznikla, čo všetko dokáže a akej odozve sa teší v Slnečniciach aj inde.

Publikované

Prečo vlastne vznikla aplikácia Spoločné bývanie?

Michal: Úplne na začiatku bola snaha zlepšiť transparentnosť a komunikáciu týkajúcu sa správy bytových domov, v ktorých sme bývali. Sami sme často nevedeli, čo sa v našom bytovom dome deje: všetky diskusie prebiehali iba na schôdzi raz za rok, čo je veľmi krátky a koncentrovaný čas na to, aby pokryl všetky dôležité témy.

Interakcia so správcom bola nepravidelná a nedostatočná a to nám vnuklo myšlienku vytvoriť niečo, vďaka čomu by obyvatelia mali možnosť sa so správcom spojiť častejšie, a zároveň vidieť všetko, čomu sa správca venuje na jednom mieste.

Vyvinuli sme teda aplikáciu, ktorú postupne začali používať aj naši susedia a ďalšie bytové domy, až sme sa dostali k stovkám používateľov. Vtedy sme si uvedomili, že takáto aplikácia je zaujímavá pre kohokoľvek a pretože už generovala pomerne veľa nákladov, rozhodli sme sa ju poskytnúť komerčne a nadizajnovať tak, aby ju mohli využiť viaceré spoločenstvá. To sa podarilo a dnes je aplikácia pod názvom Spoločné bývanie rozšírená po celom Slovensku.

Sami sme často nevedeli, čo sa v našom bytovom dome deje.

Diana: Všimli sme si aj to, že ak aj existovala intenzívnejšia komunikácia zástupcu vlastníkov so správcom bytovky, tieto informácie sa nedostali k samotným obyvateľom. Spoločné bývanie je spôsob ako to vyriešiť: každý obyvateľ túto komunikáciu dnes vidí, čo vedie k transparentným procesom a predchádza to nedorozumeniam.

Čo všetko môžu susedia cez Spoločné bývanie vybaviť?

Michal: V aplikácii nájdeme elektronickú nástenku, ktorá slúži na všetky oznamy – či už od správcu alebo zástupcu vlastníkov. Každá nová správa príde susedom v podobe e-mailu a pokiaľ ide o urgentné oznamy – napríklad keď vás vytopí sused alebo horí auto – tak aj formou SMS správy. Obyvatelia majú navyše sami možnosť nahlásiť problémy či požiadavky, ktoré sa tiež zobrazujú na nástenke. Všetci tak na jednom mieste vidia, čo sa v dome deje a ktoré z úloh sú nahlásené, v riešení či vyriešené.

Okrem nástenky a nahlásení je možné v aplikácii tiež riešiť reklamácie alebo vyhlasovať ankety – napríklad ak chce správca alebo zástupca zistiť predbežný záujem vlastníkov o konkrétne vylepšenie alebo získať hodnotenie niektorej zo služieb, ktorú poskytuje. Skvelá je aj možnosť elektronicky hlasovať v písomnom hlasovaní, vďaka ktorej nemusíte teda čakať doma, kým vám niekto zaklope. Namiesto toho zahlasujete v aplikácii a správca jednoducho stiahne report a priloží ho k zápisnici.

Bývanie v Slnečniciach už čoskoro povýšime na novú úroveň

Súčasní obyvatelia Slnečníc sa nemusia obávať zatienenia bytov. Riešenie projektu Slnečnice Nad mestom od architektov z ateliéru Compass je na míle vzdialené od výstavby masívnych blokov. Slnečné lúče budú pomedzi budovy počas dňa postupne prechádzať v rôznych uhloch.

Čítať viac

Diana: Obľúbenou funkciou sú aj služby: každý sused si môže priamo cez aplikáciu objednať napríklad hodinového manžela, ponuku na klimatizáciu, inštaláciu pergoly a podobne. Na realizáciu týchto služieb združujeme dodávateľov, ktorých odporúča správca a napríklad v Slnečniciach sú to profesionáli, ktorí poznajú vizuálnu identitu štvrte a práce vykonávajú v súlade s ňou.

Obyvatelia majú sami možnosť nahlásiť problémy či požiadavky, ktoré sa zobrazujú na nástenke.

V neposlednom rade sú v aplikácii k dispozícii aj kontakty – napríklad na havarijnú službu, recepciu a podobne. Chat zas umožňuje zástupcom vlastníkov komunikovať priamo so susedmi a vytvárať skupiny. Správcovia tak u seba nemusia držať dlhé zoznamy e-mailov alebo ich prácne získavať. Stačí, keď každý sused aktívne využíva aplikáciu.

Ako to celé vyzerá v praxi? Môžete nám dať príklad?

Michal: Dajme tomu, že vlastník si všimne, že vo vchode nesvieti žiarovka. Prihlási sa cez webové rozhranie, vytvorí nahlásenie kde opíše problém, prípadne pripojí aj fotku. Správca so zástupcom vlastníkov dostávajú notifikáciu e-mailom aj SMS správou a do terénu posielajú technika, ktorý žiarovku vymení.

Dôležitou výhodou aplikácie je, že ostatní obyvatelia vidia, že problém už bol nahlásený a nemusia ho riešiť. Správca a zástupca zas hneď vidia, odkiaľ podnet prišiel a vedia tak na každý problém reagovať adresne a včas. Aplikácia zatiaľ funguje cez webové rozhranie, keďže na túto formu je zvyknutých najviac používateľov. Časom však určite plánujeme aj mobilnú verziu.

Nemáte problém s tým, že ľudia v dome aplikáciu nezačnú aktívne používať?

Diana: Zvyčajne na ňu bezproblémovo prejde zhruba 80% všetkých vlastníkov, čo je pomerne vysoké číslo. To poteší nielen nás ale aj všetkých v dome – čím vyššia je zapojenosť, tým efektívnejšie sa dá s aplikáciou pracovať. Manažment tohto virtuálneho spoločenstva vlastníkov má pritom v rukách správca alebo zástupca vlastníkov. Tí pridávajú alebo odoberajú používateľov keď dôjde k zmene vlastníka.

Čím vyššia je zapojenosť, tým efektívnejšie sa dá s aplikáciou pracovať.

Koľko aktívnych používateľov Spoločného bývania máte v Slnečniciach a v koľkých domoch?

Michal: Okolo 3 300 ľudí v 15 virtuálnych domoch – fyzicky to môže byť viac, keďže reálne domy sa niekedy zvyknú zlučovať do jedného virtuálneho. Celková zapojenosť obyvateľov do aktívneho používania je zhruba 75%, čo nás veľmi teší.

Koľko bytových domov využíva aplikáciu celkovo?

Diana: Dokopy máme 30 000 používateľov v 21 mestách a obciach po celom Slovensku.

Ako ste vlastne postupovali pri návrhu funkcií aplikácie? Odkiaľ ste čerpali vstupné informácie a inšpiráciu?

Michal: Najviac sme čerpali z mnohých stretnutí so zástupcami vlastníkov bytov, s ktorými sme prediskutovali možnosti ako zefektívniť a čo najviac automatizovať komunikáciu v dome. Zároveň sme sa rozprávali aj so správcami, ktorí majú úplne iné požiadavky – najmä reportovanie, štatistiky riešenia problémov a podobne. No a nakoniec sú tu samotní vlastníci, od ktorých priebežne dostávame podnety na vylepšenia.

Diana: Všetky návrhy tiež priebežne testujeme. Chceme si byť istí, že aplikácia je intuitívna pre každého, kto ju používa – bez ohľadu na vek či počítačovú zdatnosť.

Aké sú na aplikáciu ohlasy tu v Slnečniciach?

Michal: Veľmi pozitívne. Ľudia, ktorí kupujú byty v Slnečniciach, vnímajú takúto službu ako štandard. V iných lokalitách, najmä v prípade starších bytových domov, to do veľkej miery závisí od zástupcu vlastníka, ktorý buď obyvateľov motivuje k prechodu na aplikáciu alebo zotrvá v tradičnom osobnom kontakte. Čo nás veľmi teší je fakt, že Spoločné bývanie si obľúbilo aj mnoho seniorov, ktorí ju používajú s ľahkosťou a tešia sa, že majú o všetkom prehľad.

Ako vás môže používateľ  kontaktovať, ak má návrh na zlepšenie?

Michal: Priamo v aplikácii nájdu používatelia kontakt na nás, kde nám môžu zaslať svoje nápady či otázky, čo aj robia. Niekedy potrebujú čosi vysvetliť alebo im chýba konkrétna funkcia. Tieto nápady potom zbierame, hľadáme najpopulárnejšie dopyty a postupne zapracúvame.Okrem toho tiež pravidelne robíme prieskumy spokojnosti a hodnotiace ankety.

Veľmi nás teší, že aplikáciu Spoločné bývanie si obľúbilo aj mnoho seniorov, ktorí ju používajú s ľahkosťou.

Ako plánujete aplikáciu rozvíjať v blízkej budúcnosti? Pribudnú nejaké nové funkcie?

Diana: Spoločné bývanie neustále vyvíjame a vylepšujeme. Nové verzie spúšťame na týždňovej báze, pričom sa snažíme čo najrýchlejšie zapracovať najmä drobné zmeny, ktoré dokážu mať veľký dopad. Aktuálne pracujeme na mobilnej verzii aplikácie a plánujeme tiež domový kalendár a manažment dokumentov, aby bolo možné priložiť celé revízne správy či zápisnice.

Popri práci na nových funkciách stále priebežne optimalizujeme cestu zákazníka, aby každý dostal tie informácie, ktoré potrebuje čo najpohodlnejšie. Uvažujeme tiež nad elektronickými schôdzami, ktoré veľmi chýbali najmä počas pandémie. Vidíme skrátka veľa príležitostí na zlepšenie.

Naším cieľom je ľuďom čo najviac zjednodušiť život a pomôcť im ušetriť čas, ktorý môžu potom investovať do príjemnejších činností, než sú bytové schôdze. :)

Bývate v Slnečniciach a potrebujete ďalšie parkovacie miesto? Prenajmite si ho.

Ak žijete v Slnečniciach vo svojom alebo v podnájme, prenajmite si vonkajšie parkovacie miesto v Zóne viladomy na obdobie, ktoré vám vyhovuje.  

Čítať viac

Mohlo by vás zaujímať

Stanovisko developera k podpore politických iniciatív

Komunálne voľby sú predo dvermi a my vítame snahu aktívnych obyvateľov, ktorí sa plánujú do nich zapojiť. Náš postoj, ktorý vyplýva z našich interných smerníc, je jasný: akákoľvek podpora politických iniciatív z našej strany je v priamom konflikte záujmov. Politické aktivity nepodporujeme a tento princíp uplatňujeme a budeme uplatňovať voči akýmkoľvek politickým iniciatívam v rámci, ale aj mimo rámca našich projektov.

Čítať viac

Kolobeh dáva veciam druhú šancu a mení mysle ľudí, prezradila jeho zakladateľka

Mary Rigan, mama 3 detí, vytvorila v Petržalke miesto, kde dostávajú veci druhú šancu. Stretnutiam, ktorým dala meno KOLOBEH, sa venuje už 5 rokov. Získala za ne aj ocenenie Osobnosť Petržalky v kategórii životné prostredie.

Čítať viac