Obyvateľom Slnečníc rozkvitla ďalšia prevádzka. Toto je jej príbeh

Pôvodne vôbec nechcela byť kvetinárkou. „Bol by to pekný príbeh, keby to bol príbeh o malom dievčatku, ktoré snívalo o vlastnom kvetinárstve, ale nikdy som nechcela robiť s kvetmi,“ prezradila Oľga Bušo, majiteľka unikátneho kvetinárstva Flowers Drive. 

Publikované

Zaujímavý koncept kvetinárstva sa nachádza v Slnečniciach, hneď vedľa Slnečnice Marketu a jeho zakladateľka nám v rozhovore okrem svojho podnikateľského príbehu prezradila, čo si kupujú obyvatelia Slnečníc najradšej a na čo sa môžu najbližšie tešiť.

Ako vznikol nápad prevádzkovať drive kvetinárstvo?

Ešte v roku 2016 sme spustili veľmi pekný projekt LáskyKvet, ktorý bol o postupnej donáške kvetov. Aby nevesta nedostala v jeden svadobný deň 50 kytíc, zaregistrovala sa na našej stránke, vybrala si kvety, ktoré mala rada, a na základe toho sme navolili kytice, ktoré obsahovali tie kvety, ktoré chce. Potom svadobní hostia nakúpili pre nevestu cez náš portál kvety a my sme jej v priebehu celého roka tie kvety doručovali, vždy s venovaním od konkrétneho hosťa.

A jedného dňa mi napadlo, v aute, ak je problém s parkovaním, treba urobiť drive in.

Za tento nápad ste získali cenu Podnikateľka roka 2017?

Áno. Takto sme fungovali v rámci celého Slovenska, mali sme partnerské kvetinárstva, ktoré zabezpečovali výrobu aj doručenie kytíc. Bolo však ťažké zabezpečiť rovnakú kvalitu, veľmi náročné to bolo aj z pohľadu logistiky. V roku 2020 sme si povedali, že by to malo zmysel, keby sme mali svoje malé kvetinárstvo, kde by sme mohli robiť prototypy kytíc a mohli obsluhovať časť našich klientov, ktorí sú z Bratislavy. Mala som vyhliadnuté kvetinárstvo v Starom Meste, v tichšej časti, veľmi sa mi tam páčilo, ale všetci ma odhovárali, že je to zlé miesto na parkovanie. Potom sme našli ďalšie lokality, kde bol ten istý problém – parkovanie. A jedného dňa mi napadlo, v aute, ak je problém s parkovaním, tak treba urobiť drive in. Nápad sa zapáčil aj mojim kolegom, ktorí sa do toho pustili a projekt bol natoľko úspešný, že sme rýchlo pochopili, že toto je určite cesta, a tak nám z toho vznikla samostatná firma Flovers Drive.

Je tento koncept prvý na Slovensku?

Prvý na svete. Podobne ako postupná donáška kvetov, tak aj toto je unikátny nápad.

Máte už niekoľko prevádzok na Slovensku, táto je však výnimočná tým, že ste si vybrali projekt Slnečnice, ktoré možno označiť ako „mesto v meste“. Prečo práve tu? Čo vás na Slnečniciach oslovilo?

Veľmi sa teším, myslím, že prísť do Slnečníc bolo veľmi dobré rozhodnutie. Na to, že sme tu zatiaľ krátko, sa nám celkom slušne darí, ľudia si na to zvykli, kvetinárstvo tu chýbalo. Je to veľmi dobrý koncept, ktorý vytvára iný štýl mestského bývania, má spojenie s prírodou, pritom zabezpečuje pre svojich obyvateľov všetko, čo potrebujú.

Čo všetko ponúkate obyvateľom Slnečníc?

Neponúkame len tie kytice, ktoré máme vo výklade, pretože náš koncept je primárne o tom, že prídete a vyberiete si z 15 až 20 hotových kytíc v cenovom rozpätí od 15 do 55 eur. Okrem toho ponúkame aj všetky služby floristov, teda prídete a objednáte si kyticu na mieru. Veľa obyvateľov Slnečníc využíva náš online, na našej stránke si objednajú kyticu a len si ju vyzdvihnú. To je celkom populárne. Začíname sa tiež orientovať na doplnky. Už aj tieto Vianoce sme ponúkali vianočné dekorácie, adventné vence, takže aj to si mohli obyvatelia Slnečníc zakúpiť u nás.

Našťastie my floristi nemáme len dve obdobia, ale máme ich viac do roka. Tešíme sa na Valentína a v Slnečniciach to bude vo veľkom, potom príde MDŽ, nasleduje Deň matiek, koniec školského roku, začiatok školského roku a medzitým meniny a narodeniny.

Po čom siahajú zákazníci najčastejšie? Kedysi boli populárne karafiáty, potom ruže a kvety sa kupovali len na začiatok a koniec školského roka, MDŽ, výročia či svadby. Zmenilo sa to?


Na karafiáty mi nesiahajte, pre mňa sú jednými z najobľúbenejších kvetov. Aj keď som si na začiatku myslela, že my ich nikdy nebudeme mať v ponuke, no potom som pochopila, že je to veľmi podceňovaný kvet. Karafiát poznáme len v základných farbách, a to biely, červený a ružový, pritom karafiáty sú v takých nádherných pastelových farbách... Snažíme sa aj v tých tradičnejších kvetoch hľadať niečo iné, napríklad netypické odtiene. Inak štandardne majú ľudia záujem o ruže, hortenzie, špecializujeme sa a robíme veľmi pekné miešané kytice. To je naša najsilnejšia stránka, ľudia k nám chodia kupovať hotové kytice. Máme tiež kvetinové boxy, ktoré sú v Slnečniciach veľmi populárne, predáme ich najviac.

Kedy ľudia najčastejšie kupujú kvety?

Našťastie my floristi nemáme len dve obdobia, ale máme ich viac do roka. Tešíme sa na Valentína a v Slnečniciach to bude vo veľkom, potom príde MDŽ, nasleduje Deň matiek, koniec školského roku, začiatok školského roku a medzitým meniny a narodeniny. Teším sa však, že ľudia nekupujú kvety len párkrát do roka, na tie základné sviatky, ale dnes si napríklad ženy kupujú kvety pre seba do vázy, prípadne kamarátkam. A muži kupujú kvety ženám len tak, z lásky.

Čo je momentálne trendom vo floristike? Ako sa mení dizajn kytíc, farebnosť? Lebo predpokladám, že aj floristika podlieha módnym trendom.

Určite áno, je to ako v móde. A obzvlášť pri tých kvetoch je dôležité, v akom ročnom období sa nachádzame, to znamená, že v lete sme farební, svieži, na jeseň ideme do červeno zlatých farieb, prípadne do bordovej fialovej. V zime sa používa veľa ihličia, ideme aj do sýtejších farieb, resp. sú kvety, ktoré sú zimné, a keď sa na ne pozriete, cítite, že to nie je kvet, ktorý by ste chceli predávať v lete alebo ho mať doma vo váze. My veľmi sledujeme trendy, je pravda, že sme orientovaní skôr na východnú časť Európy, kde sa floristike venuje veľmi veľa pozornosti, zároveň sme tak trocha iní ako ostatné kvetinárstva. Ale myslím si, že dnes už máme svoj štýl, ktorý je elegantný, niekedy trocha extravagantnejší, ale je to vždy veľmi pekné. To je pre nás najdôležitejšie.

Ako ste sa vlastne dostali ku kvetom, že sa stali vašou vášňou, nielen prácou?

Bol by to pekný príbeh, keby to bol príbeh o malom dievčatku, ktoré snívalo o vlastnom kvetinárstve, ale nikdy som nechcela robiť s kvetmi. Som ekonómka, ale kvetom som prepadla, podnikám už 11 rokov a je to najkrajší biznis, aký som kedy mala. Je to biznis, v ktorom máte ohromnú spätnú väzbu aj od kolegov, aj od zákazníkov. A konečne mám pocit, že robím niečo, čo má zmysel.

A čo vaše plány na Slovensku, budete rozširovať svoje prevádzky?

Už tento rok plánujeme na Slovensku otvoriť ďalšie prevádzky, a to nielen vlastné, ale aj formou franchisingu.

Podnikám už 11 rokov a je to najkrajší biznis, aký som kedy mala

Plánujete sa rozšíriť do zahraničia?

Áno, zvažujeme aj vstup do ďalších krajín, určite to bude Rakúsko, konkrétne Viedeň, a Česko. Uvažujeme tiež nad Maďarskom, Balkánom a Ukrajinou.

Aké plány máte v Slnečniciach?

Veľmi radi by sme spravili niečo s charitatívnym rozmerom. Aj my máme niekedy kvety, ktoré už nepredávame a radi by sme ich darovali, lebo aj kvet, ktorý už nechceme predávať, dokáže ešte niekoľko dní niekoho potešiť vo váze. A budem sa tešiť, ak urobíme obyvateľom Slnečníc život komfortnejším, že sa naučia k nám chodiť a budeme pre nich istotou. Našou víziou je robiť ľudí šťastnejšími, vďaka nám sú kvety dostupnejšie, a to nielen cenovo, ale aj tým, kde sa nachádzame.

Keď kávu pripravuje majsterka v baristike

Keď kávu pripravuje majsterka v baristike

Michaela je juniorská majsterka Slovenska v baristike. S jej priateľom Adamom sa už niekoľko rokov venujú spoločnej vášni – príprave kávy. A tak si otvorili veľmi príjemnú kaviareň v Slnečniciach. Zoznámte sa s AM Coffee.   

Čítať viac