17. november sa zapísal aj do dejín Petržalky, skrývajú aj vojenskú históriu

Jedným z najobľúbenejších výletov Petržalčanov a doslova rodinným dobrodružstvom je návšteva línie unikátnych vojenských bunkrov. Najznámejšie sú tri verejnosti dostupné bunkre B-S 4 Lány, B-S 6 Vrba a  B-S 8 Hřbitov. Práve posledné opevnenie pripomína svojim návštevníkom aj obdobie železnej opony v tejto lokalite pred 17. novembrom 1989. Všetky tri bunkre sú súčasťou tematickej cyklotrasy, ktorú zvládnete s rodinou za pol dňa aj pešo.

Publikované

Vedeli ste, že v Petržalke je viac ako 160 kilometrov cyklotrás? Zo Slnečníc napríklad viete takmer kameňom dohodiť na Petržalskú hrádzu. Do pozornosti vám ale chceme dať jednu naozaj špeciálnu trasu, ktorá má nádych histórie a ponúka príležitosť popri športe navštíviť tri múzeá ukryté v útrobách vojenských bunkrov. Najznámejšie sú tri verejnosti dostupné bunkre B-S 4 Lány, B-S 6 Vrba a  B-S 8 Hřbitov.

 Bunker BS-2  Bunker BS-2 "Mulda", Zdroj: www.planetslovakia.sk

Samotné územie, na ktorom rastie štvrť Slnečnice, v ktorej už dnes bývajú tisícky Petržalčanov, bolo pred 17. novembrom 1989 dlhé desaťročia najmä ostro sledovaným hraničným pásmom. Dnes je pre nás nepredstaviteľné, že bezprostredne susediaca rakúska dedinka Kittsee bola pre drvivú väčšinu ľudí, v tom čase ešte obyvateľov Československej socialistickej republiky, počas ich celého života nedostupne skrytá za ostnatým drôtom.

Táto dnes už živá južná časť Petržalky má však bohatú históriu spätú aj s prvou Československou republikou. Výlet za nepoznanými dejinami môžete zahájiť napríklad pod Starým mostom, kde bez problémov zaparkujete a odtiaľ sa bicyklami môžete vydať smerom k mostu Lafranconi, kde tematická trasa po petržalských bunkroch začína. Trasa je nenáročná, celý čas pôjdete po rovine na udržiavanom cyklochodníku - zvládnu ju aj menšie deti.

Ako prvý, kúsok za mostom Lafranconi, budete vidieť opustený bunker B-S 1. Je pomerne schátraný, a aj keď sa doňho dá vojsť, odporúčame to iba tým odvážnejším. Za ním nasledujú hlavné atrakcie, kde prvou v poradí je bunker B-S 4 Lány.

Špeciálny tip:

Ak budete mať chuť a dobrodružnú náladu, môžete krátkou odbočkou z cyklotrasy objaviť aj ďalšie dva neudržiavané bunkre B-S 2 a B-S 3. K obom vedú dobre dostupné trasy.

Bunker B-S 4

Výstavba bunkra s označením B-S 4 sa datuje do obdobia medzi jeseňou roku 1937 a jarou 1938. Jeho konštrukcia je odvodená od opevnení známej francúzskej Maginotovej línie, ktorú pri útoku na Francúzsko v roku 1940 radšej obišiel aj nemecký Wehrmacht. Určite vás zaujmú oceľové strieľne, masívne železobetónové steny a originálny filtračný systém na ochranu posádky pred bojovými plynmi. Súčasťou tohto objektu je aj unikátne Múzeum petržalského opevnenia.

 Bunker BS-4, Zdroj: www.cyklocesty.sk

 Múzeum má  za cieľ priblížiť dnešným generáciám čo najvernejšie obranné systémy chrániace naše hranice v čase blížiacej sa II. svetovej vojny. Nájdete v ňom pôvodné zariadenie, ktoré bolo inštalované v predvojnovom období vrátane zbraní, špeciálnych zbraňových systémov, pancierových zvonov a iných vojenských materiálov z obdobia medzi rokmi 1920 a 1938.

 Múzeum je otvorené každú sobotu od apríla do októbra.

Pri ceste autom:

Po Viedenskej ceste, takmer pri štátnej hranici sa nachádza parkovisko s informačnou tabuľou OZ Múzeum petržalského opevnenia. Odtiaľ je to k bunkru 5 minút pešo po označenom chodníku.

Bunker B-S 6

Ďalšou zástavkou v poradí je Bunker B-S 6 postavený v roku 1934. Patrí medzi najstaršie objekty opevnenia prvej Československej republiky. Na rozdiel od neskôr postavených bunkrov B-S 4 a B-S 8 mal len guľometnú výzbroj.

Jeho súčasťou je súkromné vojenské múzeum, ktoré je spravované občianskym združením B-S 6 Vrba. Zaujímavé detaily o histórii tohto konkrétneho bunkra priblížil v Bratislavských novinách Ivan Janiš zo združenia. O jeho výstavbu sa zaslúžil generál Jozef Šnejdárek, ktorý postavil 4. ženijný pluk z Bratislavy. Bunkre sa nikdy nestavali podľa šablóny, takže každý takýto objekt je jedinečný a atypický. Pôvodne bolo toto opevnenie stavané pre približne 10-člennú posádku. Veliteľ objektu, ktorým bol zvyčajne desiatnik, sa s „kolegami“ z iných objektov dorozumieval prostredníctvom telefónnej siete.

A prečo bunker dostal označenie B-S 6 Vrba? Samozrejme, aj to malo svoju vojenskú logiku. B označuje miesto, kde sa nachádzal - Bratislava, S predstavuje skratku slova stanovište, číslo 6 značí poradové číslo stavby a „Vrba“ bol krycí názov.   

Pri ceste autom:

Parkovanie v tejto lokalite je mierne komplikovanejšie. V blízkosti môžete zastaviť autom na mieste, kde vyúsťuje Pohraničiarska signálka smerom na Bratskú ulicu. Odtiaľ je to asi 10minút pešo po chodníku. 

Bunker B-S 8

Poslednou zastávkou na cyklotrase je pechotný zrub B-S 8 “Hřbitov”. Ten je zároveň najväčší a najsilnejšie vyzbrojený objekt obrannej línie v Bratislave. Tvoril chrbtovú kosť obrany v strednej časti predmostia a jediný je plnohodnotnou obdobou ťažkých objektov budovaných v tom čase aj na iných miestach československej hranice na obranu proti Nemecku.

Názov “Hřbitov” dostal na základe toho, že sa nachádza hneď vedľa cintorína z prvej svetovej vojny. Na cintoríne sú pochovaní aj zajatí srbskí vojaci, ktorí v rokoch 1916 až 1918 zomreli vo vojenskej nemocnici v Bratislave.

Bunker BS-8, Zdroj: www.cyklocesty.sk

Zaujímavosťou je, že bunker navštívil 25. októbra 1938 Adolf Hitler. Ten vraj v úzkom kruhu pripustil, že bolo veľkým šťastím, že sa o československé pohraničie nebojovalo. „Preliali by sa potoky krvi,“ skonštatoval vraj diktátor, ktorý už o rok neskôr rozpútal najväčší vojnový konflikt v histórii ľudstva.

Celý areál, o ktorý sa stará občianske združenie Zachráňme petržalské bunkre, je krásne udržiavaný. Dokonca ponúkajú možnosť opiecť si s rodinou špekáčiky na ohnisku. V areáli je aj veľké detské ihrisko.

Vojenský cintorín, Zdroj: www.cyklocesty.sk

Podobne, ako v prípade predchádzajúcich bunkrov, aj B-S 8 je koncipovaný ako múzeum. Vonku vás zaujme napríklad expozícia venovaná československým ostreľovačkám za druhej svetovej vojny. Z tej nedávnejšej histórie je tu aj ukážka oplotenia železnej opony, ktorá vám priblíži, ako práve pred 17. novembrom 1989 asi vyzerala prechádzka tých odvážnejších v tejto lokalite. Možná je i obhliadka interiérov spoločne so sprievodcom. 

Pri ceste autom:

Autom alebo bicyklom sa dostanete k bunkru z Kopčianskej ulice tak, že budete smerovať na obec Kittsee, tesne pred štátnou hranicou odbočíte vpravo (je tam dopravná značka s nápisom Cintorín 1 km). Táto asfaltová cesta vás privedie k cintorínu z 1.svetovej vojny, kde sa dá zaparkovať.

Autom alebo bicyklom sa dostanete k bunkru z Kopčianskej ulice tak, že budete smerovať na obec Kittsee, tesne pred štátnou hranicou odbočíte vpravo (je tam dopravná značka s nápisom Cintorín 1 km). Táto asfaltová cesta vás privedie k cintorínu z 1.svetovej vojny, kde sa dá zaparkovať.

A čo zvyšné bunkre v Petržalke?

Bunkrov bolo dovedna postavených 15, pričom dnes z nich stojí ešte 13. Ich zoznam nájdete na stránkach OZ Zachráňme petržalské bunkre. Ak sa rozhodnete ich preskúmať všetky, pomôže vám táto mapka.

Určite odporúčame nevynechať predposledný bunker B-S 14, ku ktorému sa dá dostať priamo zo Slnečníc. Nachádza sa neďaleko od tejto, dnes takmer až symbolicky zmenenej, lokality, a to pri Petržalskej hrádzi, hneď za zátokou Zuzana. Pešo je to príjemná približne polhodinová prechádzka. Pokiaľ máte chuť na dlhšiu prechádzku (pešo cca hodinka a pol), môžete vyraziť cez nádhernú prírodnú rezerváciu Starohájsky ostrov až k poslednému bunkru z obrannej línie s označením B-S 15. Na bunker je možné vyliezť a sú z neho pekné výhľady na Dunaj.

Prajeme príjemné dobrodružstvá pri objavovaní našich dejín. :)

Šport v meste nie sú len fitká – dá sa to aj vonku a celý rok

Šport v meste nie sú len fitká – dá sa to aj vonku a celý rok

Šport v meste môže byť výzva: nie všade je to blízko do prírody či na športovisko. S osobným trénerom Marekom Olejarom, ktorý pôsobí ako inštruktor skupinového cvičenia v Slnečniciach, sme sa porozprávali o tom, prečo má význam cvičiť vonku a ako začať s tréningmi aj v chladnejšom počasí.

 

Čítať viac